Een veelgebruikte definitie van business intelligence luidt als volgt: “Business intelligence verwijst naar een infrastructuur die grote hoeveelheden gegevens verzamelt en analyseert om organisaties een duidelijk en volledig beeld van hun datalandschap te geven.”
Het doel van een BI-systeem is om belanghebbenden een duidelijk en op maat gemaakt beeld van hun gegevens te geven. Veel BI-systemen zijn intuïtief in gebruik, in hoge mate aanpasbaar en gericht op selfservice. Business intelligence combineert bedrijfsanalyses, datamining, datavisualisatie, datatools en -infrastructuur, en best practices om organisaties te helpen bij het nemen van meer datagestuurde beslissingen.
Wanneer heb je moderne business intelligence nodig? Vooral als je streeft naar een uitgebreid overzicht van de gegevens van je organisatie en die data gebruikt om veranderingen aan te sturen, inefficiënties te elimineren en je snel aan te passen aan veranderingen in de markt of het aanbod. Moderne BI-oplossingen geven prioriteit aan flexibele selfservice-analyse, beheerde gegevens op vertrouwde platforms, krachtige zakelijke gebruikers en snelheid van inzicht.
Het is belangrijk om op te merken dat de bovengenoemde definitie van BI een moderne is – en BI heeft een lange geschiedenis als ‘buzzword’. Traditionele business intelligence ontstond oorspronkelijk in de jaren zestig van de twintigste eeuw als een systeem voor het delen van informatie tussen organisaties. De term business intelligence ontstond in 1989, als reactie op de opkomst van computermodellen voor besluitvorming. Deze programma’s ontwikkelden zich verder, waarbij het mogelijk werd om gegevens om te zetten in inzichten.
Hoe werkt business intelligence?
BI-processen helpen bij het ordenen van gegevens, zodat informatie gemakkelijk toegankelijk en te analyseren is. Besluitvormers kunnen vervolgens in de data duiken en snel de specifieke informatie krijgen die ze nodig hebben. Zo ontstaat een krachtige basis voor het nemen van weloverwogen beslissingen.
Bedrijven en organisaties hebben vragen en doelen. Om deze vragen te beantwoorden en de prestaties ten opzichte van de doelen te volgen, verzamelen ze de benodigde gegevens. Vervolgens analyseren ze de data en bepalen de beleidsmakers welke acties ze moeten ondernemen om hun doelen te bereiken.
Aan de technische kant verzamelen organisaties bergen ruwe data uit bedrijfssystemen. Gegevens worden verwerkt en vervolgens opgeslagen in datawarehouses, de cloud, applicaties en bestanden. Zodra de informatie is opgeslagen, hebben gebruikers toegang tot de gegevens en start het analyseproces om zakelijke vragen te beantwoorden. BI-platforms bieden ook tools voor gegevensvisualisatie, die gegevens omzetten in grafieken of tabellen. Die overzichtelijke datavisualisaties kun je presenteren aan belangrijke belanghebbenden of besluitvormers.
BI-methoden
Business intelligence is een overkoepelende term. Hij omvat de processen en methoden voor het verzamelen, opslaan en analyseren van gegevens van bedrijfsactiviteiten die zakelijke prestaties moeten optimaliseren. Al deze dingen samen creëren een alomvattend beeld van een bedrijf en helpen mensen bij het nemen van betere, bruikbare beslissingen. In de afgelopen jaren is business intelligence geëvolueerd met meer processen en activiteiten om de prestaties te verbeteren.
Deze processen omvatten de volgende activiteiten en onderdelen:
- Datamining: databases, statistieken en machine learning (ML) gebruiken om trends in grote datasets te ontdekken.
- Rapportage: gegevensanalyse delen met belanghebbenden zodat ze conclusies kunnen trekken en beslissingen kunnen nemen.
- Prestatiestatistieken en benchmarking: huidige prestatiegegevens vergelijken met historische gegevens om prestaties te volgen ten opzichte van doelen, meestal met behulp van aangepaste dashboards.
- Beschrijvende analyse: voorlopige gegevensanalyse gebruiken om erachter te komen wat er is gebeurd.
- Query’s: specifieke vragen aan gegevens stellen. BI haalt vervolgens de antwoorden uit de gegevenssets.
- Statistische analyse: de resultaten van beschrijvende analyses nemen en de gegevens verder verkennen met behulp van statistieken.
- Gegevensvisualisatie: gegevensanalyse omzetten in visuele representaties zoals grafieken, tabellen en histogrammen om gegevens gemakkelijker te presenteren en consumeren.
- Visuele analyse: gegevens verkennen door middel van visuele verhalen om direct inzichten te communiceren en in de stroom van analyses te blijven.
- Gegevensvoorbereiding: het samenstellen van meerdere gegevensbronnen, het identificeren van de afmetingen en metingen en het voorbereiden voor gegevensanalyse.
Hoe werken BI, data-analyse en businessanalyse samen?
Business intelligence omvat data-analyse en businessanalyse, maar gebruikt deze technieken alleen als onderdelen van het hele proces. BI helpt gebruikers conclusies te trekken uit data-analyse. Datawetenschappers graven met behulp van geavanceerde statistieken en voorspellende analyses in de details van data om patronen te ontdekken en toekomstige patronen te voorspellen.
Data-analyse vraagt: “Waarom is dit gebeurd en wat kan er daarna gebeuren?”. Business intelligence neemt die modellen en algoritmen over en splitst de resultaten op in bruikbare taal. Volgens de IT-woordenlijst van Gartner omvat ‘businessanalyse datamining, voorspellende analyses, toegepaste analyses en statistieken’. Kortom, organisaties voeren businessanalyses uit als onderdeel van een bredere BI-strategie.
BI is ontworpen om specifieke vragen te beantwoorden en in één oogopslag analyses te bieden voor beslissingen of planningen. Bedrijven kunnen de analyseprocessen echter gebruiken om vervolgvragen en iteratie continu te verbeteren. Businessanalyse zou geen lineair proces moeten zijn, vooral niet omdat het beantwoorden van één vraag waarschijnlijk zal leiden tot vervolgvragen en iteratie. Zie het proces eerder als een cyclus van gegevenstoegang, ontdekking, verkenning en het delen van informatie. Dit wordt de analysecyclus genoemd, een moderne term die uitlegt hoe bedrijven analyses gebruiken om te reageren op veranderende vragen en verwachtingen.
Het verschil tussen traditionele en moderne BI
Historisch gezien waren tools voor business intelligence gebaseerd op een traditioneel BI-model. Dit was een top-downbenadering. De IT-organisatie stuurde business intelligence aan en beantwoordde analysevragen vrijwel allemaal via statische rapporten. Had iemand een vervolgvraag over een ontvangen melding? Dan belandde zijn verzoek onderaan de meldingswachtrij en moest het proces opnieuw beginnen. Het gevolg? Trage, frustrerende rapportagecycli en mensen die gegevens niet adequaat konden gebruiken om beslissingen te nemen.
Traditionele business intelligence is nog steeds een veelgebruikte benadering voor regelmatige rapportage en het beantwoorden van statische vragen. Moderne business intelligence is echter interactief en benaderbaar. Hoewel IT-afdelingen nog steeds een belangrijk onderdeel zijn van het beheer van de toegang tot gegevens, kunnen meerdere gebruikersniveaus dashboards aanpassen en in korte tijd rapporten maken. De juiste software helpt gebruikers om gegevens te visualiseren en hun eigen vragen te beantwoorden.
Hoe helpt business intelligence bedrijven?
BI is meer dan alleen software: het is een manier om een holistisch en realtime-beeld te behouden van al je relevante bedrijfsgegevens. Het implementeren van BI biedt talloze voordelen, van een betere analyse tot een groter concurrentievoordeel. Enkele van de belangrijkste voordelen van business intelligence zijn:
- snellere analyse en intuïtieve dashboards;
- verhoogde organisatorische efficiëntie;
- datagedreven beslissingen;
- duidelijke gegevens;
- een verhoogde efficiëntie;
- een betere klantervaring;
- verbeterde medewerkerstevredenheid;
- vertrouwde en beheerde gegevens;
- verhoogd concurrentievoordeel.
Snellere analyse, intuïtieve dashboards
BI-platforms zijn ontworpen om zware gegevensverwerking in de cloud of op de servers van jouw bedrijf uit te voeren. BI-tools halen gegevens uit meerdere bronnen naar een datawarehouse en analyseren de gegevens vervolgens op basis van gebruikersquery’s, drag-and-drop-rapporten en dashboards. Het voordeel van BI-dashboards is dat gegevensanalyse eenvoudiger en intuïtiever wordt, waardoor niet-technische gebruikers verhalen kunnen vertellen met gegevens zonder code te hoeven leren.
Verhoogde organisatorische efficiëntie
BI biedt leiders de mogelijkheid om toegang te krijgen tot gegevens, een holistisch beeld van hun activiteiten te krijgen en resultaten te vergelijken met de bredere organisatie. Met een holistische kijk op de organisatie kunnen leiders kansen identificeren. Wanneer organisaties minder uren besteden aan data-analyse en het samenstellen van rapporten, geeft BI hen meer tijd om data te gebruiken en hun innovatiekracht te steken in nieuwe programma’s en producten voor het bedrijf.
Datagedreven beslissingen
Het hebben van nauwkeurige gegevens en snellere rapportagemogelijkheden zorgt voor betere beslissingen. Leidinggevenden hoeven niet langer dagen of weken te wachten op rapporten en lopen niet langer het risico op werken met verouderde data.
Verbeterde klantervaring
Business intelligence kan direct van invloed zijn op de klantervaring en klanttevredenheid. Dashboards halen gegevens uit bewerkingen en tekstgegevens uit chatsessies voor klantenondersteuning. Met behulp van deze gegevens kan een bedrijf kansen identificeren om de klantenservice te verbeteren en het aantal supportoproepen te verminderen.
Verbeterde medewerkerstevredenheid
BI-systemen stellen IT-afdelingen en analisten in staat om minder tijd te besteden aan het reageren op verzoeken van de businessgebruikers. Afdelingen die geen toegang hadden tot hun eigen gegevens zonder contact op te nemen met analisten of IT, kunnen nu met weinig training in de data-analyse springen. BI is ontworpen om schaalbaar te zijn en biedt data-oplossingen voor afdelingen die het nodig hebben en voor medewerkers die hunkeren naar data. BI-software moet een naadloze en intuïtieve gebruikerservaring bieden voor niet-technische gebruikers die naar gegevens willen kijken.
Vertrouwde en beheerde gegevens
BI-systemen verbeteren de organisatie en analyse van gegevens. Bij traditionele data-analyse worden de gegevens van verschillende afdelingen in een silo geplaatst en hebben gebruikers toegang tot verschillende databases om hun rapportagevragen te beantwoorden. Nu kunnen moderne BI-platforms al deze interne databases combineren met externe gegevensbronnen zoals klantgegevens, sociale gegevens en zelfs historische weergegevens in één datawarehouse. Afdelingen binnen een organisatie hebben tegelijkertijd toegang tot dezelfde data.
Verhoogd concurrentievoordeel
Organisaties worden concurrerender als ze de markt en hun prestaties daarin kennen. Met BI kunnen bedrijven veranderingen in de branche bijhouden, seizoensveranderingen in de markt volgen en anticiperen op de behoeften van de klant.
Werk maken van business intelligence met Digitaaleon
Wil jij jouw business intelligence naar een hoger niveau tillen en profiteren van de vele voordelen van deze werkwijze? Maar weet je niet zo goed hoe en waar je moet beginnen? Dan helpt Digitaaleon je graag verder.
Wij zijn gespecialiseerd in BI en complexe datawarehouses. Wij zorgen ervoor dat je razendsnel inzicht krijgt in al je data. Medewerkers kunnen verder bouwen op de rapportages en dashboards die wij verzorgen en hebben zo altijd de beschikking over de juiste gegevens op de juiste plek. Benieuwd naar wat we voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op via +31 85 00 43 678, info@digitaaleon.nl of het contactformulier op onze website.